Заходячи на який-небудь сайт, ми бачимо не тільки картинки і текст. Зазвичай з першого погляду можна визначити, де розташовано меню з основними розділами і описова частина сторінки. На сайті інтернет-магазину можна зрозуміти, як знайти потрібний товар і перейти в корзину. На сторінці блогу неважко визначити автора і тематику статті, не читаючи весь текст. Ми не відчуваємо труднощів з отриманням потрібної інформації на незнайомому сайті через те, що сайти, навіть з абсолютно різним оформленням, створюються відповідно до загальних принципів. І один з важливих принципів – правильне формування структури сайту.

Структура сайту – це сукупність правил, що визначають зв’язки між сторінками і розташування елементів на сторінках.

Ми рідко свідомо звертаємо увагу на структуру. Веб-студії, що займаються створенням сайтів, намагаються робити їх зрозумілими і простими у використанні. Але не завжди їм це добре вдається. Іноді можна відразу зрозуміти, що сайт зроблений погано, незважаючи на хороший дизайн і корисний і цікавий контент. Коли важко зрозуміти, як потрапити на потрібну сторінку або виконати якусь дію на сайті, помилки в структурі починають кидатися в очі.

Погано пророблена структура помітна відразу. Добре, коли користувач не думає про структуру, а інтуїтивно її сприймає.

Розташування елементів на сторінці опрацьовується дизайнером. Побудовою структури зв’язків між сторінками на етапі створення сайту зазвичай ніхто не займається – або вона здається очевидною і для замовника сайту, і для веб-студії, або замовник не хоче займатися її опрацюванням, а веб-студія організовує структуру за звичним для себе шаблоном. У результаті замовник може отримати з вигляду красивий і зручний сайт, позбавлений необхідної навігації, що робить його абсолютно неефективним.
Часто трапляється так, що спочатку сайт був розумно структурований, але після наповнення і внесення правок до навігації знайти щось на сайті стало проблематично.Проблема в тому, що у всіх, хто займався сайтом, не було чіткого уявлення про структуру – кожен бачив її трохи по-своєму і вносив в проект свої корективи. До чого це призводить, думаю, пояснювати не потрібно.

Часто необхідно опрацьовувати структуру навіть тоді, коли вона здається очевидною.
Мало пропрацювати структуру один раз – потрібно і надалі її дотримуватися.

В цій статті будуть описані лише чотири базових принципи. Слід пам’ятати, що не буває тверджень, які були б абсолютними істинами. На кожне правило знайдеться безліч винятків, якщо намагатися застосовувати його в будь-якій ситуації. Тому не варто сприймати такі принципи як догми, правильніше буде ставитися до них як до рекомендацій і завжди робити поправки на особистий досвід і специфіку конкретного завдання.

  1. Слід розділяти і групувати сторінки за змістом.
    Погано, коли опис послуг знаходиться в розділі «Про нас», або в новинах . Набагато краще зробити для послуг окремий розділ – відвідувачеві сайту буде простіше їх знайти і отримати більш повне уявлення про діяльність організації.
  2. Розділ з великим числом сторінок потрібно доробити на підрозділи.
    Довгий список важко сприймати цілком і знаходити в ньому потрібне. Якщо є така можливість, краще розділити його на розділи по 5-9 елементів – тоді користувач зможе за два кроки знайти те, що він хоче, не витрачаючи час на стомлююче читання всіх варіантів. Якщо з якихось причин ділити розділ можна, потрібно спростити навігацію (вивід елементів у порядку важливості або в алфавітному порядку, сортування, фільтрація, пошук по тексту і т.д.)
  3. Дрібні розділи потрібно об’єднувати, не порушуючи поділ за змістом.
    Це правило слід використовувати у двох випадках: коли при початковому групуванню сторінок кілька розділів виявилися майже порожніми, і коли структура розділів стала занадто важка для сприйняття. Наприклад, якщо розділи новин та корисної інформації містять по 2-3 статті, і рідко будуть доповнюватися, їх можна об’єднати в загальний розділ статей (зберігши інструменти пошуку вихідних розділів – сортування за датою і пошук по тексту).
  4. Групуючи елементи, в першу чергу слід враховувати їх тип.
    Основна навігація по елементах сайту повинна грунтуватися, перш за все, на те, чим ці елементи є. Поділ за варіантами їх використання та іншим характеристикам має бути представлено на сайті додатковими елементами навігації.